Meer grip op je gezondheid

Column Platform voor Praktijkmanagers

Geschreven door Jildou, vitaliteitexpert in de zorg di al ruim 500 vrouwen coachte Jildou naar energiek en fit leven.

 

Grip op je gezondheid

 

Iedere keer opnieuw probeer ik na een ontspannen vakantie dat relaxte gevoel vast te houden. En toch.. voor ik het weet val ik terug in die oude routine. Mijn valkuil? Altijd maar door gaan.

 

Herken je dat? 

Dat je op vakantie zo geniet van de rust en de tijd die je hebt om echt aandacht te geven aan de dingen die je belangrijk vindt? 

Je merkt dat je echt ontspant en dat voel je in je hele lichaam; je hebt minder of eigenlijk geen last van pijntjes als hoofdpijn of rugpijn en ook mentaal ervaar je echt rust. 

 

Het beeld na de vakantie is steevast relaxter 

Tijdens de vakantie borrelt het bij mij vaak nieuwe ideeën (wat logisch is want door de rust ontstaat er creativiteit); ik bedenk dat ik die ene muur in de woonkamer ga schilderen, hoe ik mijn hardlooprondje ga vergroten, hoe ik weer wat gezonder ga eten en ga zo maar door. De conclusie is in elk geval dat ik het in mijn hoofd allemaal voor me zie en tóch blijkt het in de praktijk vaak anders. 

 

Voor je het weet maak je op je werk weer druk over die rinkelende telefoon, race je van hot naar her en kom je amper toe aan het drinken van een kop thee met je collega's. 

 

Hoe zorg je dat je minder snel in je oude routine terug valt en meer grip krijgt op een gezonder leven?

 

45% van ons dagelijkse handelingen is een gewoonte; dit is één van de redenen dat het aanleren van een gezondere leefstijl uitdagend is. Je herkent het vast dat:

Wanneer je gezonder wilt gaan leven dan gaat dit de eerste dagen van de week best goed. Je neemt gezonde snacks mee naar je werk, je wijst de taart af en drinkt de hele dag water. Maar wanneer je planning na een aantal dagen net iets anders loopt dan kan het zo maar zijn 

  • dat je geen gezonde snacks meer bij de hand hebt en wel trek.. 
  • dat de lekkernijen je continue verleiden want zodra jij dacht aan het woordje ‘niet’ was het overal.. 
  • vergeet je je fles water voor de tweede keer te vullen waarna je bijna geen tijd meer neemt om iets te drinken; oftewel vaak onvoldoende rust en te weinig vocht met hoofdpijn en vermoeidheid als gevolg. 

 

Een duidelijk plan geeft grip

 

Stap 1: denk na over een duidelijk doel. Beantwoord de vragen: wat wil je bereiken en waarom is dat belangrijk voor je? Wat heb je ervoor over om je doel te behalen?

 

Stap 2: maak de doelen klein en zorg voor tussentijdse doelen. Hierdoor ben je je bewust van wat de verandering voor je oplevert, dit helpt om je nieuwe gewoonte vast te houden. 

 

Stap 3: wees je iedere dag bewust van de kleine stap die je kan zetten en wees trots op datgene dat goed is gegaan.

 

Pas goed op jezelf; jij kiest. 

Fijne week! 

 

Stralende groet, Jildou

 

Wil jij geïnspireerd blijven om gezond(er) te leven Volg FITWERKTNL via Jildou_online op Instagram 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0